Wg ostatniego raportu IWSR (International Wine and Spirit Research), kategoria rumu wzrosła w Polsce o 9,5%, zachowując się identycznie jak reszta świata, gdzie sprzedaż rumu wzrosła także o 9%. Co ciekawe i warte odnotowania, wzrost ten jest zasługą kategorii premium, która zaczęła rosnąć gwałtownie, mimo stagnacji w segmencie ekonomicznym. Wg Spirits Business dotychczasowe przekonanie pośród konsumentów, że tylko wino i whisky stanowią wysokiej klasy, wyrafinowany trunek można odłożyć do lamusa. Wg nawet największych producentów, właśnie kategoria premium stała się najbardziej dynamiczną i ekscytującą. Za premium branża uznaje dojrzałe, wiekowe rumy, z ceną detaliczną ponad $25 US. W segmencie tym największą uwagę zaczęły przyciągać rumy craftowe, produkowane na niewielką skalę tradycyjnymi metodami, gdzie jakość stawia się ponad ilość. O rumie zaczęto pisać, zaczęto rozmawiać, między innymi poprzez sytuację na rynku whisky, gdzie ceny ostatnimi czasy poszybowały w górę, co jednak nie miało żadnego przełożenia na ich wyższą jakość. Rum zaczął być odbierany jako kolejny brown spirit, który potrafi przybrać przeróżne formy aromatyczno smakowe, w zależności od bazowego surowca (sok z trzciny, syrop czy melasa), sposobu destylacji (kolumnowa czy tradycyjna w miedzianych alembikach) oraz beczek w których dojrzewa, a także warunków klimatycznych, w których przyszło mu spoczywać. W przeszłości nikt nie zadawał pytań przy zakupie rumu – jak on jest produkowany, teraz rozmawia się o nim dokładnie tak jak o różnicach w whisky. Istotna stała się historia marki, specyfika produkcji, nagrody osiągane na międzynarodowych zawodach oraz opinie pojawiające się w internecie. Ten ruch w mediach społecznościowych niczym paliwo rakietowe, nakręca spiralę zainteresowania kategorią i sprawia, że zarówno IWSR jak i znani producenci rumu wróżą wielką przyszłość tej kategorii. Wg angielskiego The Guardian, sprzedaż rumu w Europie na przestrzeni ostatnich 3 lat – 2014-2017 wzrosła o 25%, zaś w samej Wielkiej Brytanii roczna sprzedaż przebiła magiczną cyfrę miliarda funtów. Skutkiem tego trendu, nawet tak znani producenci jak Bacardi, na kolejne 5 – 10 lat planują skoncentrować się właśnie na segmencie premium, uważając, że to właśnie on będzie decydującym w najbliższej przyszłości. Kolejnym wskaźnikiem, potwierdzającym przyszłość rumu są rynki wschodzące, szczególnie Europa środkowo wschodnia, gdzie sprzedaż rumów w kategorii wiekowej 10 – 15 lat wyraźnie eksplodowała. Pojawiają się specjalistyczne bary z szeroką ofertą rumów, barmani rozmawiają o rumach, a rumy craftowe, a szczególnie limitowane edycje stają się obiektem pożądania nawet pośród kolekcjonerów czy inwestorów. Potężna moda która lata temu pojawiła się w segmencie whisky, w gruncie rzeczy dzięki niej powoli zaczyna przesuwać swoje zainteresowanie na rum. Wg największych producentów rumu, wg IWSR czy branżowych pism takich jak Spirits Business, rum premium zaczął właśnie budzić się do życia.

Podziel się